Koulumatkat

HSL:n opiskelija-alennus 18-vuotta täyttäneille

HSL:n alueella asuvat opiskelijat voivat ostaa kausilippuja 45 prosentin alennuksella. HSL-sovelluksella voi aktivoida opiskelija-alennuksen itse. HSL:n korttia käytettäessä tulee opiskelijan käydä HSL:n palvelupisteessä ja toimittaa sinne opiskelija-alennuslippuhakemus:

• opiskelija täyttää hakemuksen
  • kanslia vahvistaa opiskeluoikeuden hakemukseen
  • korttia ensimmäistä kertaa ladattaessa mukana tulee olla henkilötodistus ja opiskelija-alennushakemus.

Kelan koulumatkatuki

Kela myöntää koulumatkatukea toisen asteen oppilaitoksessa eli esimerkiksi lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa opiskeleville. Koulumatkatukea voi saada, jos yhdensuuntainen koulumatka on pitkä.

Koulumatkatuen ehdot ovat erilaiset sen mukaan, onko opiskelijalla oikeus oppivelvollisuuslain mukaiseen maksuttomaan koulutukseen vai ei. Opiskelija voi selvittää Kelan koulumatkatuen laskurilla, voiko hän saada koulumatkatukea ja kuinka paljon.

Koulumatkatuki täytyy hakea jokaiselle lukuvuodelle erikseen. Tukea voi saada aikaisintaan hakemiskuukautta edeltävän kuukauden alusta alkaen. Jos esimerkiksi haluaa saada tukea elokuun alusta alkaen, hakemus täytyy lähettää syyskuun loppuun mennessä. Tuki kannattaa kuitenkin hakea ennen koulun alkua, jotta voi saada Kelan tukeman matkalipun hyvissä ajoin käyttöönsä.

Opiskelija tarvitsee verkkoasiointia varten omat verkkopankkitunnukset

Tuen hakeminen on muuttunut ja sen voi nyt hakea kätevästi OmaKelassa. Jotta opiskelija voi hakea tuen itsenäisesti OmaKelassa, hän tarvitsee omat verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Tunnukset täytyy hankkia omasta pankista ja varmenne oman operaattorin kautta.

Joissakin tapauksissa verkossa hakeminen voi nopeuttaa tuen saamista. Esimerkiksi jos opiskelija käyttää koulumatkaansa Matkahuollon, Waltin, HSL:n, Nyssen tai Fölin liikennettä, hän saattaa saada niin sanotun osto-oikeuden heti hakemuksen lähettämisen jälkeen. Tällöin opiskelija voi heti ostaa matkalipun koulumatkatuettuun hintaan esimerkiksi lipunmyyjän verkkokaupasta.

Jos käyttää jotain muuta julkista liikennettä kuin edellä mainittuja, koulukuljetusta, itse järjestettyä tai useaa kulkutapaa, tuen voi saada vasta, kun hakemus on käsitelty.

OmaKelasta voi katsoa tiedon mahdollisesta osto-oikeudesta, onko hakemus ratkaistu ja kuinka paljon etuutta maksetaan. Kun Kela on käsitellyt hakemuksen, opiskelija saa postitse kotiinsa myös kirjallisen päätöksen.

Myös muut hakemisen tavat ovat mahdollisia

Jos alaikäinen opiskelija ei voi hakea tukea itse OmaKelassa, huoltaja voi hakea tuen alaikäisen opiskelijan puolesta. Jos huoltaja hakee tuen opiskelijan puolesta, mahdollinen osto-oikeus myönnetään kuitenkin opiskelijalle itselleen.

Tuen voi edelleen hakea myös koulumatkatuen hakemuslomakkeella (KM 1). Jos tuen hakee hakemuslomakkeella, asiakas saa oikeuden lipun ostoon vasta, kun Kela on käsitellyt hakemuksen.

Lisätietoa koulumatkatuesta löytyy Kelan sivuilta.