Opinto-opas

Nouse siivillesi Tuusulan lukiosta!

Lukio-opiskelu on vaativaa työtä, mutta hyvällä suunnittelulla sitä voi helpottaa paljon. Opintojaksoja on runsaasti, ja niiden suoritusjärjestys on huomioitava. Ylioppilastutkinnon hajauttaminen usealle kirjoituskerralle vaikuttaa myös opintojen suunnitteluun. Opintojaksojen kuvauksiin on hyvä tutustua valintoja tehdessään. Kaikkeen tähän löydät tietoa tästä oppaasta, johon on kerätty lisäksi opiskeluohjeita ja paljon muuta tietoa opiskelun suunnittelun tueksi. Kaikissa opintoihin liittyvissä kysymyksissä sinua auttavat rehtorit, opinto-ohjaajat, ryhmänohjaajat ja aineenopettajat.

Onnistuneita lukio-opintoja!

Seppo Kärpänen, Tuusulan lukion rehtori

Koulumatkat

Maksuttoman koulutuksen aloittaneiden opiskelijoiden, joiden koulumatka on vähintään 7 kilometriä, koulumatkaa tukee täysimääräisesti Kela.

Poissaolot

Opiskelijan tulee olla läsnä oppitunneilla. Opettaja merkitsee Wilmaan poissaolot sekä muut tunteihin liittyvät huomautukset. Kaikki poissaolot on selvitettävä.

Harras­tuk­sista lukio­kursseja?

Harrastatko tavoitteellisesti jotain urheilulajia? Tämä on mahdollista sisällyttää lukio-opintoihin. Myös Tuusulan opiston ja ammattioppilaitoksen kursseja voi myös lukea lukion kursseiksi. Sovi hyväksilukemisesta aina ensin rehtorin tai apulaisrehtorin kanssa.

Itsenäiset suoritukset

Opiskelijat voivat suorittaa lukiokursseja lähiopetuksen lisäksi itsenäisesti. Tällöin opiskelija täyttää itsenäisen suorituksen lomakkeen.

Opintotuki

Kela myöntää lukio-opintoihin opintotukea, kun opiskelija on täyttänyt 17-vuotta. Tuki on hyvä anoa hyvissä ajoin.

Tietokone­huolto

Kaikissa Tuusulan kunnan kautta hankituissa tietokoneissa on valmistajan tarjoama kolmen vuoden OnSite takuu.