Historia

Historian opetus vahvistaa opiskelijan yleissivistystä ja edellytyksiä ymmärtää oman aikansa maailmaa sekä sen muutosprosesseja. Se antaa välineitä nykyisyyden ymmärtämiseen ja avaa näkökulmia tulevaisuuden kehityksen pohtimiseen. Kulttuurien tuntemusta edistävänä oppiaineena historia syventää yksilöllistä, kansallista, eurooppalaista ja globaalia identiteettiä sekä tukee opiskelijan kasvua aktiiviseksi ja moninaisuutta ymmärtäväksi yhteiskunnan jäseneksi.

Valtakunnalliset pakolliset ja syventävät historian moduulit ovat tarjoilla kaikissa toimipisteissä. Paikallisia moduuleja toteutetaan toimipistekohtaisesti.

Valtakunnalliset pakolliset moduulit

HI1 Ihminen, ympäristö ja historia, 2 op

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija

  • ymmärtää ja tuottaa historian tiedonalalle ominaista asiatekstiä sekä hallitsee tilastojen lukutaidon
  • ymmärtää historiallisen tiedon luonteen ja osaa käyttää historiallisia lähteitä sekä arvioida niitä kriittisesti
  • tuntee eurooppalaisten yhteiskuntien ja globaalin talouden järjestelmän muodostumisen keskeiset prosessit
  • ymmärtää nykypäivän taloudellisiin, yhteiskunnallisiin ja väestöllisiin ilmiöihin johtaneen kehityksen sekä osaa eritellä siihen vaikuttaneita tekijöitä
  • osaa analysoida väestön, talouden ja yhteiskuntarakenteiden kehitystä ja riippuvaisuutta ympäristöstä
  • osaa arvioida kriittisesti teknologian ja informaation muutoksen merkitystä ihmisten elinolojen muokkaajana.

Liittyy opintojaksoon Kuvia kulttuurista (HI1KU1).

HI2 Kansainväliset suhteet, 2 op

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija

  • tuntee kansainvälisen politiikan peruskäsitteistön, toimintatavat ja keskeisimmät kehityslinjat
  • osaa hyödyntää monipuolisia tietolähteitä ja tunnistaa tiedonvälitykseen liittyvää mielipidevaikuttamista eri aikoina
  • osaa eritellä aatteiden ja taloudellisten eturistiriitojen merkityksen kansainvälisten suhteiden historiassa sekä pystyy arvioimaan niiden vaikutusta nykypäivään ja tulevaisuuteen
  • osaa analysoida kansainvälisten yhteistyörakennelmien sekä vastakkainasettelujen syitä, vaikutuksia ja ratkaisumahdollisuuksia
  • seuraa aktiivisesti mediaa ja osaa tarkastella kriittisesti kansainvälisiä kysymyksiä
  • osaa eritellä ja arvioida historian käyttöä politiikan välineenä.

Liittyy opintojaksoon Muuttuva maailma (GE1HI2).

HI3 Itsenäisen Suomen historia, 2 op

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija

  • ymmärtää Suomen valtiollisen kehityksen, kansainvälisen aseman ja yhteiskunnan muotoutumisen osana eurooppalaista ja kansainvälistä kehitystä
  • tuntee suomalaisen kulttuurin, yhteiskunnan ja talouden keskeiset muutokset, ymmärtää niiden merkityksen 1860-luvulta nykypäivään ja osaa arvioida tulevaisuuden mahdollisuuksia
  • ymmärtää talouden, yhteiskunnan, kulttuurielämän sekä aatteellisen ja valtiollisen elämän ilmiöiden keskinäisen riippuvuuden ennen ja nykyään
  • pystyy arvioimaan Suomen historiasta tehtyjä tulkintoja ja niiden taustalla olevia vaikuttimia historiallisessa kontekstissaan
  • osaa eritellä suomalaiseen identiteettiin ja kulttuuriin eri aikoina liitettyjä ominaisuuksia, mielikuvia ja ihanteita sekä niiden vaikutusta nykypäivän Suomeen.

Valtakunnalliset valinnaiset moduulit

HI4 Eurooppalainen ihminen, 2 op

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija

  • tuntee keskeisen länsimaisen kulttuuriperinnön ja osaa eritellä sen muodostumista vuorovaikutuksessa muiden kulttuuripiirien kanssa
  • ymmärtää tieteen, taiteen, ihmiskuvan ja sukupuoliroolien muutoksen suhteessa yhteiskunnalliseen kehitykseen
  • ymmärtää taiteen ja populaarikulttuurin merkityksen historiakäsityksen luomisessa
  • osaa eritellä tieteen saavutusten merkitystä ja eri aikakausien maailmankuvia
  • osaa arvioida erilaisten aatteiden kehitystä sekä niiden vaikutuksia ympäröivään maailmaan
  • pystyy analysoimaan kulttuuria sen historiallisessa kontekstissa sekä ymmärtämään kulttuurin ja politiikan keskinäisen vuorovaikutuksen
  • osaa tarkastella eurooppalaista kulttuuria osana kulttuurin globalisaatiota.

HI5 Ruotsin itämaasta Suomeksi, 2 op

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija

  • tuntee Suomen alueen historiallisia lähteitä ja osaa arvioida niitä kriittisesti
  • tuntee suomalaista, saamelaista ja muiden vähemmistöryhmien kulttuuriperintöä ja arjen historiaa
  • hallitsee Suomen historialliset kehityslinjat sekä niiden yhteydet pohjoismaiseen kehitykseen ja Itämeren alueeseen
  • kykenee yhdistämään historialliset kehityslinjat oman kotiseutunsa historiaan ja näkee kehityksen myös yksittäisen ihmisen kannalta
  • osaa eritellä Suomen väestö-, sosiaali- ja taloushistoriallisen kehityksen
  • osaa arvioida suomalaisen sivistyksen yhteydet länsimaiseen kulttuuriin
  • osaa tarkastella Suomen historian käyttöä politiikassa ja identiteetin luomisessa.

HI6 Maailman kulttuurit kohtaavat, 2 op

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija

  • ymmärtää kulttuurien vuorovaikutusta koskevia teorioita ja käytänteitä
  • tunnistaa kulttuuristen arvojen ja maailmankuvien ilmenemisen arkielämässä ja sosiaalisissa suhteissa
  • osaa eritellä kulttuurien välistä vuorovaikutusta sekä historiallisessa että nykypäivän kontekstissa
  • analysoi esimerkiksi taiteissa, uskonnossa ja sosiaalisissa rakenteissa esiintyviä kulttuurisia arvoja ja käytäntöjä
  • erittelee kulttuurien moninaisuutta historiallisena osana eurooppalaista kulttuuria ja pystyy arvioimaan sille annettuja merkityksiä
  • osaa kriittisesti eritellä ja arvioida kulttuurisia eroja koskevia väitteitä, eri kulttuureihin liitettyjä stereotypioita sekä kulttuurien vaikutusta yksilöön
  • tuottaa yksin tai ryhmässä historiallista asiatekstiä käyttämällä monipuolisesti ja kriittisesti lähdeaineistoa.

Paikalliset valinnaiset moduulit

HI7 Historiaa abeille, 2 op

Moduuli valmentaa opiskelijaa erityisesti ylioppilaskirjoituksia varten. Moduulin aikana kerrataan pakollisten ja syventävien moduulien sisältöjä ja pyritään muodostamaan kokonaiskuva Suomen ja maailman historiasta. Moduulin aikana käydään läpi vanhoja ylioppilastehtäviä ja harjoitellaan ylioppilaskokeen vastaustekniikkaa. Osallistujat saavat vaikuttaa käsiteltäviin teemoihin.

HI8 Maailman tilanne NYT!, 2 op

Moduulin aikana tutustutaan pakollisia moduuleja syvällisemmin ja laajemmin toisen maailmansodan jälkeiseen aikaan. Moduulin tavoitteena on syventää opiskelijan tietämystä lähihistoriasta ja nykypäivän maailmanpolitiikaan vaikuttavista taustatekijöistä.

HI9 Juutalaisvainojen kurssi, 2 op

Moduulissa käsitellään muun muassa juutalaista kulttuuria, uskontoa, kosher-sääntöjä, juutalaisten ja juutalaisuuden varhaishistoriaa, kirjoitettua historiaa sekä lähihistoriaa holokaustin ja Lähi-idän tilanteen tarkastelun merkeissä. Moduulin aikana vieraillaan myös Helsingin juutalaisessa koulussa ja synagogassa. Moduulin kohokohtana on matka Puolan Krakovaan, jossa matkan pääkohteena Auschwitz-Birkenaun keskitysleirit. Moduulista koituu kustannuksia opiskelijalle.