Liikunta

Liikunnan opetuksen tehtävänä on tukea opiskelijan hyvinvointia, kehitystä ja oppimista. Liikunnassa opetetaan taitoja ja tietoja, joiden avulla opiskelija pystyy arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysistä, sosiaalista ja psyykkistä toimintakykyään. Opetuksen tavoitteena on ohjata opiskelijaa ottamaan vastuuta omasta fyysisestä aktiivisuudestaan sekä toiminta- ja opiskelukyvystään. Opetuksessa korostetaan kokonaisvaltaista hyvinvointia edistävän liikunnan merkitystä osana aktiivista elämäntapaa. Opiskelija rakentaa myönteistä kehosuhdetta ja minäkuvaa liikunnan avulla. Liikunnassa opiskelija kokee iloa, onnistumista ja liikunnallista pätevyyttä sekä oppii keinoja oman jaksamisen ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Lukion liikunnassa edistetään kaikkien opiskelijoiden tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.

Valtakunnalliset pakolliset ja syventävät liikunnan moduulit ovat tarjolla kaikissa toimipisteissä. Paikallisia moduuleja toteutetaan toimipistekohtaisesti.

Valtakunnalliset pakolliset moduulit

LI1 Oppiva liikkuja, 2 op

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija

  • soveltaa liikuntataitoja ja -tietoja erilaisissa liikuntatehtävissä, -muodoissa ja -lajeissa eri vuodenaikoina ja eri olosuhteissa (kuten sisällä, ulkona ja vedessä)
  • osaa toimia vuorovaikutustilanteissa toisia kunnioittavasti, auttaa ja kannustaa muita liikuntatunneilla sekä antaa rakentavaa palautetta ja vertaisarviointia
  • yrittää parhaansa suorittaen tehtävänsä tunnollisesti ja vastuullisesti, työskennellen aktiivisesti ja asiallisesti sekä kehittäen itseään pitkäjänteisesti.

Liittyy opintojaksoon Hyvinvoiva opiskelija (LI1OP1PS1TE1).

LI2 Aktiivinen elämä, 2 op

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija

  • arvioi fyysisiä ominaisuuksiaan (voima, kestävyys, liikkuvuus ja nopeus) sekä asettaa kehittämistavoitteita saadun tiedon pohjalta
  • osaa tehdä oman toimintakyvyn ja ympäristön kannalta perusteltuja valintoja fyysisen toimintakyvyn kehittämiseksi ja fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi
  • toimii vuorovaikutustilanteissa toisia kunnioittavasti, auttaa ja kannustaa muita liikuntatunneilla sekä antaa rakentavaa palautetta ja vertaisarviointia
  • yrittää parhaansa suorittaen tehtävänsä tunnollisesti ja vastuullisesti, työskennellen aktiivisesti ja asiallisesti sekä kehittäen itseään pitkäjänteisesti.

Valtakunnalliset valinnaiset moduulit

LI3 Uudet mahdollisuudet, 2 op

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija

  • harjoittaa ja soveltaa liikuntataitoja ja -tietoja monipuolisesti ja uusin tavoin
  • harjaantuu kehon hallinnassa
  • tunnistaa tunteitaan, toimii vuorovaikutustilanteissa toisia kunnioittaen sekä tukee yhteisöllisyyttä toisia auttaen ja kannustaen
  • yrittää parhaansa suorittaen tehtävänsä tunnollisesti ja vastuullisesti, työskennellen aktiivisesti ja asiallisesti sekä kehittäen itseään pitkäjänteisesti.

LI4 Yhdessä liikkuen, 2 op

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija

  • toimii yhdessä asetetun liikunnallisen tavoitteen saavuttamiseksi
  • toimii vuorovaikutustilanteissa toisia kunnioittavasti, auttaa ja kannustaa muita liikuntatunneilla sekä antaa rakentavaa palautetta ja vertaisarviointia
  • yrittää parhaansa suorittaen tehtävänsä tunnollisesti ja vastuullisesti, työskennellen aktiivisesti ja asiallisesti sekä kehittäen itseään pitkäjänteisesti.

LI5 Virkistystä liikunnasta, 2 op

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija

  • arvioi omaa jaksamistaan ja vireyttään sekä osaa tehdä perusteltuja liikunnallisia valintoja toiminta- ja opiskelukyvyn lisäämiseksi
  • ymmärtää, miten liikunnan avulla voidaan edistää jaksamista ja opiskeluvireyttä
  • osallistuu toimintaan asiallisesti, aktiivisesti ja yhteisöllisyyttä edistäen.

Paikalliset valinnaiset moduulit

LI6 Hajautettu sähly 1, 2 op

Moduuli pidetään lukujärjestyksen ulkopuolella: 1–2 t / viikko. Moduulissa tutustutaan salibandyn sääntöihin ja pelistrategiaan, kehitytään salibandyn pelaajina sekä mahdollisuuksien ja kiinnostuksen mukaan osallistutaan salibandyotteluihin tai -turnauksiin. Moduulissa keskiössä on pelaamisen ilo.

Moduuli on tarjolla Hyrylän toimipisteessä.


LI7 Pallo- ja mailapelejä, 2 op

Opintojaksossa perehdytään syvällisesti tuttuihin lajeihin ja tutustutaan vieraampiin pallo­ ja mailapeleihin mahdollisuuksien mukaan. Opintojaksolla lajeina ovat esimerkiksi salibandy, jalkapallo, lentopallo, koripallo, käsipallo, pesäpallo, sulkapallo, squash, tennis ja pöytätennis. Opintojakso on tarjolla Kellokosken toimipisteessä.

LI8 Terve ja vahva keho, 2 op (LI8A) (LI8B)

Moduulissa opetellaan huolehtimaan monipuolisesti omasta fyysisestä terveydestä. Moduulissa keskitytään vahvistamaan omaa kehoa erityisesti voimaharjoittelun avulla. Voimaharjoittelun tukena on myös nopeus-, liikkuvuus- tasapaino- ja kestävyysharjoittelua eri liikuntamuotoja hyödyntäen. Moduulin tavoitteena on, että oppilas oppii huolehtimaan omasta fyysisestä kunnostaan ja osaa arvioida sen osa-alueita. Moduulin aikana opetellaan myös itsenäisen voimaharjoittelun suunnittelua ja toteutusta. Tavoitteena on, että oppilas löytää itselleen mielekkään tavan liikkua ja kehittää fyysistä kuntoaan. Moduulista peritään maksu, joka menee kuntosalin käyntimaksuihin.

LI9-L11 Lukion urheilulinja, 30 op

Liikunnan linjaopintojen laajuus on maksimissaan 10 opintopistettä lukuvuodessa, yhteensä siis maksimissaan 30 opintopistettä lukion aikana. Laajuus määräytyy suoritettujen opintojen mukaisesti. Urheiluvalmennus toteutetaan kahtena viikoittaisena aamuharjoituksena läpi lukuvuoden. Opintoihin sisältyy urheilupsykologian opintojakso (2op). Lisäksi pidetään teoriatunteja ravinnosta,levosta, harjoittelusta ym.

Yleisvalmennusryhmän valmennuksesta vastaavat lukion liikunnanopettajat yhteistyössä lähialueen ammattilaisten kanssa. Painopistelajeissa (jääkiekko ja jalkapallo) valmennus on seurojen (KJT Haukat ja PKKU) vastuulla. Painopistelajien urheilijat osallistuvat lisäksi ennalta sovittuihin kaikille urheiluvalmennettaville suunnattuihin aamuvalmennuksiin.

Urheilulinjan toimintatapa kannustaa jatkuvaan itsensä kehittämiseen, yhdessä tekemiseen ja yhteisöllisyyteen reilun pelin hengessä. Urheilijoiden kokonaiskuormitus ja päivärytmi pyritään toteuttamaan siten, että ne mahdollistavat kehittymisen urheilijana. Urheilulinja tekee aktiivisesti yhteistyötä alueellisella tasolla urheilun eri ammattilaisten ja urheiluseurojen kanssa.

LI12 Seurojen järjestämä urheiluvalmennus, 2 op

Urheiluvalmennuksen moduulit ovat laajuudeltaan 2 x 38 t lukuvuodessa. Moduulit on tarkoitettu urheiluseurojen valmennuksessa oleville. Urheiluvalmennuksen moduulia tulee hakea erillisellä kaavakkeella. Valmentajan ohjaamasta harjoittelusta opiskelija pitää harjoituspäiväkirjaa. Moduulin tavoitteet riippuvat lajista ja valmentajan asettamista tavoitteista.

LI13 Urheiluopistolla liikkuen, 2 op

Moduuli koostuu urheiluopistolla järjestettävästä liikunnallisesta viikonlopusta (pe–su), jonka aikana on mahdollisuus tutustua lukuisiin liikuntamuotoihin. Moduuli toteutetaan syyslukukauden aikana, ja siihen sisältyy kuljetukset urheiluopistolle ja takaisin, ruokailut kolme kertaa päivässä, kahden yön majoitus sekä urheiluopiston laaja liikunta-aktiviteettipaketti. Moduulin maksu on noin 145 euroa. Arvioidaan suoritusmerkinnällä (S/H).

 

LI14 Urheilupsykologia (urheilulinja), 2 op

Moduulissa perehdytään urheilupsykologian keskeisiin sisältöihin (listattu alle osioon urheilupsykologian sisällöt). Opiskelija harjoittelee soveltamaan kaikkia urheilupsykologian aiheita omaan harrastamiseen sekä laajemmin oman elämän hallintaan.

Tavoitteet:

Moduulin tavoitteena on lisätä ymmärrystä urheilupsykologiasta ja auttaa soveltamaan psykologisia keinoja omaan urheiluharrastukseen sekä laajemmin omaan elämänhallintaan. Tavoitteena on myös kehittää keinoja oman jaksamisen ylläpitämiseen. 

Sisällöt:

  • urheilijan minäpystyvyysuskomukset
  • urheilijan motivaatio ja unelmat sekä tavoitteet
  • urheilijan tavoitteet ja perfektionismi
  • sisäinen puhe urheilussa (inner game)
  • flow urheilusuorituksessa (harjoittelussa, kilpailuissa)
  • mindfulnessin soveltaminen urheiluun
  • urheilijan tunnetaidot: urheilijan tunteiden kohtaamisen tilanteet ja taidot, tunteet urheilijan voimavaraksi
  • urheilijan taito kohdata aggressio 
  • pelon hallinta ja käsittely urheilussa
  • temperamentti ja urheilija
  • rentotumis- ja keskittymisharjoitukset
  • mielikuvaharjoittelu
  • stressin käsittely
  • urheilija ja ystävyys- sekä perhesuhteet
  • urheilijan ja valmentajan välinen vuorovaikutus
  • urheilijan toiminta ryhmässä
  • testien merkitys urheilijalle
  • urheilun vaikutus ja merkitys muuta elämää silmälläpitäen 

Arviointi:

Urheilupsykologian moduuli arvioidaan tunneilla annettujen tehtävien perusteella suoritusmerkinnällä. Tehtävänantoon voidaan liittää yksi laajempi aihe urheilupsykologiasta, johon opiskelija paneutuu ja jota myös soveltaa omaan harrastamisen.

LI15 Vanhojentanssit, 2 op

Opintojakso tähtää Vanhojen päivänä juhlatansseissa esitettävien tanssien opetteluun. Oleellinen osa on myös sosiaalisten taitojen, hyvien käytöstapojen sekä juhlakäyttäytymisen harjoittelu.

Tavoitteet:
· opiskelija tutustuu erilaisiin vanhoihin tansseihin
· opiskelija osallistuu Vanhojen päivän tanssiesityksiin
· opiskelija tuntee tanssi- ja seurustelukulttuuriin liittyviä käytöstapoja
· opiskelijan yhteistoimintataidot kehittyvät

Sisällöt
· erilaisia vanhoja sekä uudempia tansseja vuosittain vaihtelevan ohjelman mukaan
· tanssikulttuuriin liittyvät keskeiset käyttäytymissäännöt
· Vanhojen tanssien juhlatilaisuuksien järjestäminen

Arviointi:
Opintojakso arvioidaan suoritusmerkinnällä.

LI19 Elektronisen urheilun valmennus, 4 op (LI19A) (LI19B)

Opintojaksoon sisältyy elektronisen urheilun valmennusta kahden opintopisteen edestä, jonka
järjestää Incoaching oy, ja liikuntaa kahden opintopisteen edestä. Liikunta järjestetään pääosin
koululla, mutta siihen saattaa sisältyä myös itsenäisiä osuuksia eri lajikokeiluissa. Elektronisen
urheilun valmennus järjestetään iltaisin etäyhteydellä. Opiskelijalla on oltava oma pelaamiseen
soveltuva tietokone.
Opintojaksoon valitaan kaksi joukkueellista pelaajia eli yhteensä 10 opiskelijaa.

LI20 Muualla suoritetut opintojaksot

Suoritukset sovitaan opiskelijakohtaisesti.